Wat was de vraag?

Een gemeente in Nederland wil na een moeilijke tijd haar medewerkers opnieuw vertrouwen en motivatie geven voor de verbeteropdracht met als vraag: Hoe kijken we vooruit in roerige tijden?

Wat was ons antwoord.

Na een heel onstuimige periode kwamen alle 130 medewerkers voor het eerst weer bij elkaar. We werden van te voren gewaarschuwd dat men óf ging muiten of heel passief zou reageren. We opende onze Verandershow met een meezinger: een komisch troostlied.
Heel zachtjes werd er voorzichtig meegezongen op het eind. Door zaken te benoemen en iedereen uit te nodigen tot interactie ontstond er lucht en verbinding en werd er veel gelachen. In de show benadrukten we dat jijzelf de enige constante bent in alle rumoer om je heen. We besloten met de vraag: Wat heb jij nodig om er weer in te geloven? In de weken daarna hebben we ter verdieping aan alle teams
onze teamspiritworkshop gegeven.

Wat was het resultaat?

De show was echt een ontlading. We snakten naar een beetje lucht, af en toe de vinger op de zere plek, weer een teamgevoel te krijgen. ‘Ik had van te voren geen zin, maar ik ben blij dat ik geweest ben.’ Het was de perfecte aftrap naar onze verdere teamontwikkeling.
Het heeft diepgaander invloed dan we op eerste gezicht dachten. Bijvoorbeeld dat je ziet dat sommige collega’s meer zelfkennis hebben dan je dacht!

Dit blog is een onderdeel van een hele serie blogs samengebundeld in het gratis E-book: Wij verkopen lucht. Hoe humor organisaties lucht geeft bij grote en kleine problemen. Het hele boekje kan je hier downloaden.