Wat was de vraag?

Een financiele afdeling van een verzekeringsmaatschappij (naar eigen zeggen allemaal wiskunde-autisten) van oorsprong een familiebedrijf wil zichzelf op een hoger plan brengen. Hoe krijg je mensen mee in veranderingen als ze al langer dan 20, 30 of 40 jaar bij dezelfde organisatie werkzaam zijn?

Wat was ons antwoord.

Wij zijn geen verandergoeroe’s of arbeidsdeskundigen. Wij gaan ook niet vertellen wat men ‘moet’, wij laten alleen wat mogelijkheden zien. We lieten bijvoorbeeld zien dat vroeger niet alles beter was, iedereen heeft elkaar op een frisse manier opnieuw leren kennen en we hebben iedereen gestimuleerd om meer uit zichzelf te halen door klein of groot te denken. Gewapend met spannende eye-openers ontstond er een open gesprek.

Wat was het resultaat?

Had het gewenste resultaat. Omdat je open met elkaar spreekt en dat je elkaars denkbeelden deelt. Humor maakt wat los, maakt dingen zonder druk bespreekbaar en ontspant. Interessant, leerzaam, positief, verrassend. Brengt mensen die twijfelen of in de weerstand zitten in beweging. Leerzaam, maar je leert vooral je collega’s beter kennen. Stof om over na te denken. Goed om te weten dat bij de meeste collega’s hetzelfde leeft. Veranderingen zijn nodig en niet eng. Veel ideeën opgedaan. Inspirerend. Uitdagend. Leuke humoristisch interactie. Helpt het probleem-denken uit te zetten. Neemt angsten weg. Maakt het gesprek los. Leuke dag gehad, veel gelachen. Veranderingen als iets positiefs zien. Luchtig met een serieuze ondertoon, laat je goed nadenken. Goed voor het teamgevoel.

Dit blog is een onderdeel van een hele serie blogs samengebundeld in het gratis E-book: Wij verkopen lucht. Hoe humor organisaties lucht geeft bij grote en kleine problemen. Het hele boekje kan je hier downloaden.

Deel dit met anderen