Wat was de vraag?
Een facilitaire afdeling van een universiteit wilde een workshop voor hun technische medewerkers met de vraag: Hoe kunnen we onze technische medewerkers meer top-down meenemen in alle veranderingen en ze stimuleren tot meer openheid?

Wat was ons antwoord.
We zijn begonnen met een interview-opdracht waarbij iedereen elkaar op een andere manier leerden kennen. Vervolgens heeft iedereen in duo’s elkaar op een speciale manier voorgesteld. Daarna hebben ze via de complimentendouche een lijst gemaakt hoe ze elkaar het beste kunnen aanspreken, na afloop is deze lijst omgezet in een affiche op maat die ze konden ophangen op de werkplek, als reminder. We zijn geëindigd met het opschrijven van de vraag: Wat is op dit moment de grootste bottleneck voor deze organisatie? En wat is jouw oplossing hiervoor?

Wat was het resultaat?
Meer openheid. Wij zijn niet gewend om te zeggen wat we voelen. En het gaat om wat we willen en voelen en niet om procedures. We zijn
op een luchtige en speelse manier allemaal langs dezelfde meetlat gelegd en daardoor weer gelijkwaardig en weer meer een eenheid. En dat helpt voor het vervolg.

Dit blog is een onderdeel van een hele serie blogs samengebundeld in het gratis E-book: Wij verkopen lucht. Hoe humor organisaties lucht geeft bij grote en kleine problemen. Het hele boekje kan je hier downloaden.